Kaffe viser seg å være godt for mer enn bare
noen minutters avstressing og litt kos.
Drikker du mer enn to kopper kaffe om
dagen, er det mindre sannsynlig at du
utvikler kroniske leversykdommer, viser
en ny studie.
Dette kan kanskje være nyttig viten i
forhold til kosthold. Spesielt i høytider
der feit mat og sterk drikke gjør at leveren
må jobbe overtid i flere dager, påpeker Egil Pettersen, daglig leder i Norsk Kaffeinformasjon.
Så da er det bare å drikke mer kaffe og kose
seg med den ene koppen etter den andre ?
Studien, som skal være den første av sitt slag, ble publisert i medisintidsskriftet Gastroenterology denne måneden. De to forskerne bak studien jobber i det amerikanske nasjonalinstituttet for diabetes- og fordøyelsessykdommer, og har fulgt i alt 9849 deltakere over en gjennomsnittlig periode på 19 år. Hyppigheten av leversykdommer er blitt målt hos deltakerne, og deretter sammenlignet med inntaket av kaffe og te.
Fedme og alkohol
Funnene viser at de som drikker mer enn to kopper kaffe hver dag, bare utvikler halvparten så mange tilfeller av kroniske leversykdommer som de som drikker én kopp eller mindre. Forskerne påpeker imidlertid at det først og fremst er personer i høyrisikogruppene for å utvikle leverkreft som gagnes av å drikke kaffe, det vil si folk som er overvektige, har høyt alkoholinntak, diabetes eller jernoverskudd. I USA alene dør nesten 30 000 mennesker årlig som følge av kroniske leversykdommer.
– Dette støtter opp om andre undersøkelser som viser at kaffe kan ha en preventiv effekt mot en rekke sykdommer, forteller Egil Pettersen.
Hemmer frie radikaler
Han ramser opp rapporter som viser at kaffe reduserer risikoen for gallestein og nyrestein, demper astmaplager og minsker sjansen for å utvikle Parkinson’s sykdom. – Mest interessant er kanskje forskningen som er gjort på sammenhengen mellom kaffeinntak og kreft. Kaffe inneholder nemlig store mengder antioksidanter, mer enn til og med grønn te, noe som reduserer nivået på de frie radikalene i kroppen, og dermed kan redusere risikoen for kreftsykdommer, sier Pettersen.
( Pressekontoret )